SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: 25 cara membelai emosi suami

Thursday, November 18, 2010

25 cara membelai emosi suami



 
 
emm.. alkisah, masalah, pahit manis, kelat payau rumahtangga tidak pernah kan selesai. malah sampai bilapun ia tetap akan ada. walau beribu tips dan cara telah dikongsikan. Ada waktu dan ketikanya, masalah kita sebenarnya tidaklah besar sangat, cuma sisi dari mana kita melihat dan meletakkan duduk perkara yang menjadi punca dan jalan penyelesaian yang bagaimana kita ambil, itulah yang akan menentukan masalah kita akan semakin selesai atau semakin mencerucup tumbuh. 

Sering kali masalah terjadi berpunca dari sikap kita sendiri.. emm.. tips ini saya dapat dari seorang teman. mari kita lihat.. adakah kita sebahagian dari pelaku nya..dia kongsi sebab  dan saya ulas dalam bentuk  moral darinya oklah...heheheh... layannnnnnn........

1. Memperkecil suami dihadapan orang lain antara sedar dan tidak walaupun ianya benar ie. “Hubby I tu kan kan ..memancing ikan pun dia tak tau.. bla bla bla..

moral : jangan buat suami macam 'pencacai' kita. Pujilah suami dihadapan org lain walau pun dia sebenarnya tidak seperti itu cth : suami saya rajin membantu kerja rumah, nanti suami malu sendiri, tapi berterima kasih kepada kita kerana 'menaikkan' maruahnya .. pasti dia akan berubah.

2. Menganggu suami dengan menelefon dia terlampau selalu sangat dan selalu dimasa yang salah. ie. “Hello abang ada meeting ker tu, sorry la cuma nak cakap..malam nih kita goreng taugeh dan tauhu cicah sos tomato jer..ok tak”

moral : lelaki ~ paling rimas kena ganggu seperti ini,. Dia pasti malu pada rakan-rakannya yang pasti ingat dia kena 'queen qontrol'. kalau tiada masalah yg berat, usah diganggu dia. cuma smskan kata2 cinta, agar dia tersenyum walau stress bekerja.


3. Terlalu suka mengemas rumah/mengalihkan barang sampai suami tak jumpa barang-barang yang disimpan beliau.. ie. “Kita dah simpan pancing tu kat dalam stor, entah la ikat kat atas palang mana satu..”

moral :ada suami pantang barangnya diusik tanpa minta izin dahulu, maklumlah kadangkala tiap susunan barangnya itu ada sebab, jadi sebelum gatal tangan nak buat baik, tanyalah supaya tidak timbul 'beng' pada suami.


4. Mengambil muka surat atau bahagian tertentu dari surat khabar dan menyusun surat khabar dengan cara yang amat salah..sampai tidak dijumpa mana-mana seksyen yang hendak “Bang, sport section tu ayang dah buat bungkus buah papaya…dah mengkal merah dah”

moral : ada lelaki yg dia akan baca surat khabar dari belakang (ruangan sukan dahulu).. dah tu minat di.. tolonglah paham kak. sama gak kalau ruangan fesyen akak dia buat balut buah cempedak.. ahaks tentu angin ye tak


5. Memotong mana-mana bahagian majalah dan juga suratkhabar atau apa-apa bahagian dari mana-mana printed matter sampai berlubang sana sini dan si suami tak sempat baca/tengok. ie “Eh kita suka la news pasal TV plasma tu..kita dah potong simpan…”

moral : suami tak tinggal dengan tikus. sebagai manusia kita sendiri tentu geram kalau belum lagi sempat baca, dah belubang sana sini. mungkin ada info penting utk dia buat rujukan. jadi tak usah cari pasal.


6. Menyuruh suami agar membeli itu dan ini dalam perjalanan balik dari opis sedangkan nak pergi pasar/ supermarket cuma esok sahaja atau baru semalam telah ke pasar. ie. “Bang.. semalam kita tersinggah SPA, lupa beli garam, gula beras dan susu budak kat TESCO sebagaimana dalam list….boleh singgah tak mana mana ..pleaze “

moral : minta apa saja, selepas selesaikan keperluan suami dirumah. (dah makan, dah rehat, dah tenang) bukan masa dia masih atas jalan, dengan benggan kerja kat opis tak habis, sambung pulak part II atas jalan yg jem, ada kemalangan , polis tahan, lori tebalik, bla..bla.. dan tiba2 isteri tel tambahkan lagi sengal otak dia..

7. Tidak memberi arahan/instruction yang jelas kepada suami bila menyuruh dia membeli sesuatu dan kemudian memarahkan/menyalah kan suami. ie. “Saya kata beli susu cair dan ising gula, apsal awak beli susu dugro dan gula getah… kan lain tu”

moral : orang lelaki, jenis sempoi, dia hanya beli apa yg disuruh, dia tak ada masa nak fikir hal kucil yang menyesakkan otak. jadi tak bleh nak salahkan dia. dah fitrah dia gitu. sebelum suruh beri penerangan jelas tapi ringkas. jangan bebelit.

8. Membuat temujanji dan aktiviti sosial tanpa mendapat persetujuan suami terlebih dahulu ie. “I dah confirm malam Jumaat nih nak party tupperware kat rumah cik minah, you tak ada program tahlil kat mana mana kan ??”

moral : minta izin suami, dia mungkin dah ada plan lain. atau kalau pun dia tidak kemana-mana, sering dia ingin dirumah menghabiskan masa yang ada dengan anak isteri, so kena faham., buat apa dia balik rumah tapi isteri tak ada.. baik lepak kedai mamak 'mengeteh' dengan member.

9. Mengubah barang, tempat buku atau tools atau apa-apa setting di PC tanpa memberitahu suami. ie. “Screensaver u tentang gambar 80 kilo marlin dengan you tu i dah tertukar jadi gambar Farhin Ahmad…”

Moral : lelaki sempoi, sering dia selesa dengan dunia dia cipta.. so minta izin.. dia tak suka perkara semak dan menyemak kan jiwa. suami sendiri.. fahamlah kan.


10. Bercakap/bersembang di telefon dengan kawan-kawan sewaktu malam selepas 10 pm bilamana nak beristirehat dan ber…ber… .ie. ” pot pet pot pet pot pet pot pet pot pet pot ..”

moral : perempuan berkata-kata 20,000 perkataan dalam sehari berbanding lelaki cuma 7000. tapi agak-agaklah.. suami dah letih dan dah dengar banyak cerita dan hal dipejabat, balik rumah dia nak tenang-tenang dan mungkin saja nak bersimbang dengan anda sebagai isteri. so.. beri masa.. beri tumpuan. nanti dia cari teman sembang/chat.. kita kata dia curang pula.. adeh..

11. Menjemput tetamu atau sesiapa sahaja datang kerumah tanpa izin suami. ie. “Malam nih I jemput Lina dan Anum datang dinner rumah sebab hubby dia orang outstation, ok kan kan kan”

moral : rumah, walau pun suami beli atas nama kita.. bukan rumah kita seorang. tetap suami sebagai ketua. minta izin. ada waktu suami nak 'bersantai'/ belenggeng.. nak 'lepak' dalam rumah sendiri. bila ada tetamu.. dia terpaksa 'kontrol sengal'. dah jadi macam dalam penjara pula.. tambah tension dia. Jadi.. minta izin. minta izin.


12. Berpakaian kusut masai dengan t-shirt terkoyak dan kain batik lusuh dan rambut tak terurus serupa langsuyar dan muka tak bermekap serupa mayat dirumah… tapi cukup segak dan cun bila nak keluar rumah. ie. “..oh baju-baju cantik tu cuma untuk ke kenduri kawin dan dinner jer, kat rumah pakai coli koyak pun dah cukup seksi kan bang ..”

moral : duduk rumah apa salah lawa-lawa, wangi-wangi. kan ke dia suami kita. apasal jumpa orang je baru nak lawa. tu pasal bila suami tertarik dengan perempuan lain diluar, jangan terus kata suami yg gatal. sebab dia tak pernah sekali pun terjumpa mana-mana perempuan yang 'lusuh' sepanjang jalan kepejabat. dipejabat, atau sewaktu sedang membuat urusan. semua cantik. jadi bila balik tenguk isteri 'lusuh'.. dah tentu 'imej' anda terdelete dalam memori dan diganti dengan imej 'miss X'.. canme nak marah gak ke?

13. Mengambil masa yang cukup lama bila bersiap macam pengantin bila nak keluar kemana-mana dan membuatkan suami tertunggu dan terus tertidur. ie.” sorry la i tak tau baju kebaya mana yang paling jarang so kena pilih betul betul ..”

Moral ; tetapkan seminggu sebelum majlis baju, tema, warna yang anda nak pakai, lelaki sempoi.. sarung atas bawah.. siap.. perempuan banyak songgel.


14. Dengan sengaja atau tidak sengaja terlupa menyuruh maid atau diri sendiri membasuh atau mensterika baju atau seluar yang telah dipilih untuk dipakai dihari berkenaan. ie. ” eh baju tu masih berendam dalam besen lagi..nak pakai jugak ke baju basah tu..”

moral : jangan buat suami benggang, dia dah atur dan beritahu kehendaknya. buat lah segera. jadi maslah tak akan timbul bila kita cekap ikut permintaannya.


15. Dengan sengaja atau tidak sengaja menyebelahi anak anak bila suami sedang hot dengan budak budak tu..ie. “..eh biarlah budak budak tu pergi ladies night, bukan nak tinggal rumah kawan dia tu seminggu..”

moral : sikap ini tidak baik sama sekali. maruah suami sebagai bapa akan dipandang remeh oleh anak dan sikap hormat akan hilang. suami akan jadi marah kerana diperlekeh. berbincang baik-baik dan hormati keputusan suami.


16. Tidak suka mandi dan bersiap awal pada hari cuti dan hanya bersiap bila nak dekat asar sahaja. ie. “…nak mandi buat apa awal awal bukan nak pergi jalan jalan mana pun..”

moral : jangan jadi'lauk basi' pada suami.. bila dia cari 'yang segar dan sedap' bukan salah dia.

17. Suka melengah lengah kan masa bila nak bersolat berjemaah atau beribadat dengan melencong ke dapur, bilik budak budak atau buat benda benda lain. ie. “..awak solatlah dulu, saya nak abiskan rancangan Melodi nih..”

moral : solat jemaah dapat banyak pahala selain menambah hormat dan erat kasih sayang. kan lepas solat leh cium tangan suami dan suami leh cium ubun-ubun kita.. romantis nyer....


18. Mengganggu suami yang sedang tengah tengok tv. ie. “pasukan hijau kuning tu sampai mati tak akan dapatkan Kaka, mari tolong saya potong ayam nih..”

moral : tensionnnnnnnnn .. sukan adalah satu bentuk kepuasan hiburan yang tidak terungkap untuk dia.. bagilah dia 'layan'...


19. Asyik bercerita tentang diri sendiri tanpa memberi peluang pada suami untuk bercerita jugak. ie. ” u tau tak kat opis tadi, i rasa nak massacre client tu u tau tak.. then lagi, waktu balik tadi nasib baik opis boy tahan I ..then lagi tak tak …then today.. then tadi..u tau tak…semalam u nak tau….bla bla bla bla.”

moral : cuba sesekali kita beri peluang suami dulu bercerita.. apasal kita je tau nak bercakap. berilah dia peluang buka mulut.. kalau asyik kita yg pot pet.. dia senyap..nanti dia gian gak nak bercakap. bila dia bercakap dgn 'perempuan lain' sebab nak lepas gian dia.. kita sering salahkan dia..

20. Membebel dan berleter tak renti-renti tentang hal-hal yang amat kecil dan di ulang tayang semula tiap tiap hari. ie. “i dah kata jangan kasi budak budak tu prepaid, kan sekarang dah …bill bla bla bergayut bla bla bla bla…ini semua salah you” 


moral : jangan jadi 'tape rosak' sok kalau dia buang kita .. kita marah.. rimas tau kalau asyik ulang tayang ni..

21. Memfitnah dan menuduh suami tanpa usul periksa. ie. “eh cik abang,awak nih ada affair ke apsal sms beep beep beep tak henti henti nih…GRO universiti mana pulak awak nak nih…”

moral : lelaki pantang bab ni.. tak buat jangan suka tuduh-tuduh dan marah tak tentu hala. cuba fikir. tak buat pun kena marah kena tuduh. baik betul-betul buat. dah tentu kalau kena marah pun benda betul. amacam... sanggup?. siasatlah dulu, ada waktunya. dia banyak urusan dan jumpa ramaiiiii orang.. baik lelaki atau perempuan. jangan serkap tak tentu hala.. esok sendiri merana.

22. Menceritakan hal rumah tangga pada orang lain dan memburuk-burukkan suami @ keturunan suami @ asal usul suami. ie. “..eee u tau tak hubby i tu makan makanan petai jeruk.. eeeii peliknyer!!”

moral : paling lelaki marah. maruah suami adalah ditangan isterinya. wanita yang baik adalah yg menjaga dan memelihara rahsia suami. hatta ada waktunya kalau kita bertengkar suami isteri pun, lebih baik tidak usah menjaja cerita walau kepada kedua ibubapa, kerana kuatir, timbul salah faham dan pandangan / hormat mereka pada suami akan berkurangan. kecualilah hal yang melibatkan maksiat dan landasan agama. selebih darinya masih boleh kita atasi sendiri sebenarnya. jadi tolonglah jaga mulut. Jangan memalukan suami anda dikhalayak. dia bukan badut untuk di tertawa, atau bukan 'bahan' untuk rancangan Raja Lawak!!

23. Dengan sengaja atau tidak, gagal memasak masakan yang suami nak makan. ie. “..apsal u tak cakap tadi kata u nak makan gulai kari dan rojak pasembor…i dah masak pai daging dan spaghetti kambing ..”

moral : sebagai siteri, selain kecantikan luaran dan dalaman, rahsia pikat dan tawan suami adalah antara pusat dan kedua lututnya.. perut dan kemaluannya. jagalah ia.. Insya'Allah, maka akan tertambatlah suami dengan anda


24. Meminjamkan harta-benda suami pada orang lain tanpa kebenaran. ie.”..adik u datang tadi nak pinjam berus gigi, sebab dia punya dah rosak..”

moral : isteri berkewajiban menjaga dan memelihara harta suami sepanjang peninggalannya mencari rezeki. jangan sesekali membelakangkan dia dalam membuat sebarang keputusan.

DAN AKHIR SEKALI

25. Sengaja melengahkan untuk masuk tidur tanpa sebab-sebab yang munasabah di malam Jumaat. ie. “..you tidurlah dulu, i nak habiskan tengok drama Susuk nih dulu then nak masak nasi lemak siap siap untuk breakfast dan nak masukkan pakaian dalam laundry then kemudian nak kacau dodol…..”

moral : keluarga diutamakan suami didahulukan... adeh... ada faham ke tak????? kang.. pasang cawangan kang.. angin juga kita...


moral : sebagai isteri. tinggi mana pun jawatan, besar mana pun pangkat, banyak mana pun pendapatan.. suami tetap pemimpin kita, kalau ada yang dia tersilap... boleh menegur, tapi tentu saja sebagai isteri kita kenal kerenah suami. bila masa sesuai atau tidak.

Juga sebagai isteri, jangan kita penting kan diri sahaja. ada waktunya kita seakan mengalah, tapi bukan bererti kita kalah. kita sama-sama rendahkan ego, Insya'Allah, sekalipun ada masalah, jalan keluar pasti datang. dengan izin Allah jua..


~Ummi Nur Jannah~

No comments: