SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: ADER KE HIDUP YANG ADIL???

Tuesday, March 31, 2009

ADER KE HIDUP YANG ADIL???


seorang kenalan maya melempar pertanyaan "ader ke idup yg adil??, semacam tidak berpuashati bila saya meletakkan 'tagline: jangan bersedih kerana hidup ini adil... "... hehehehe...

saya tanya kembali :

kenapa?

memang hidup ini sangat adil, Allah telah meletakkan dan menjadikan setiap satu tu sungguh kena pada tempatnya, lalu terpulang , cara mana kita membaca/melihat tiap kejadian itu.

mana tidaknya, andai kita tahu dan menginsafi, kita yang bergelar khalifah ini telah Allah pinjamkan 5 sifat yang berbeza. justeru tepuk hati tanyalah iman, belajarlah agar kita melihat dari sifat malaikat yang sentiasa patuh, dan sifat Allah, pengasih, penyayang, penyabar, pemaaf... kita akan bersyukur kerana tiap2 satu itu telah dijadikan berurutan dengan yang sebelum atau selepas nya.

namun saja jika kita memilih untuk menilai satu2 kejadian itu dari sifatnya manusia yang tidak pernah puas, sifat syaitan yang nafsu nafsi, atau sifat kehaiwanan yang tiada malu, maka akan sentiasalah kita berkeluh kesah dan gundah kerana sering yang diminta tidak terkabul bagai yang dihajat.

kerana Allah Maha Mengetahui, lebih dari apa yang ada dalam hati kita, kerana DIA lebih tahu apa yang kita PERLU dari apa yang kita MAHU.

maka ketikanya kita meminta mawar merah yang cantik berkembang, Allah memberikan pohonnya yang penuh berduri,

waktu ulat beluncas cemburu melihat cantiknya rerama yang berterbangan, Allah kurung ia dalam kepompong, sebelum menunaikan hajat nya...

begitu juga kita manusia.. tiap kesukaran itu rupanya permulaan kebahagiaan, asal saja kita sabar dan terus berdoa dan mengharap kepada ALLAH supaya memberi kesudahan yang lebih baik dari sebelumnya..

bukankah ujian itu menambah lazatnya iman

No comments: