SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: DAH MISKIN PUN KENA BAGI SEDEKAH KE?

Monday, April 6, 2009

DAH MISKIN PUN KENA BAGI SEDEKAH KE?


Ummi, kalau miskin pun kita kena bagi sedekah ke?"

tu yang ditanya Nur Jannatul masa saya kata, kalau miskin sekali pun kena kena banyakkan bersedekah...

kompius sidara kecik ku ini agaknya...

macam biasa itu sesi tazkirah kami sebelum tido.. setiap malam saya akan bercerita kepadanya, terutama kisah-kisah nabi, atau kisah kisah berkaitan amalan kta sebagai 'orang islam', mengapa kita istimewa lain dari orang lain, walaupun kita sama je rupanya, lain sikit lebih kurang, tapi kenapa 'umat Muhammad SAW ' ini lebih hebat.

"ya, mesti, walau pun bersedekah tu yang biasanya orang tahu kita bagi duit... bagi makanan, atau apa-apa yang biasanya kita nampak dengan mata, tapi ada lagi sedekah yang orang jarang buat, mungkin sebab tak tahu atau terlepas pandang"

"camne tu tak pahamlah mi" dengan muka berkerut kerut

saya tersenyum " ingat tak senyum itu sedekah?"

"ha, senyum ok, nak sedekah senyum je ke?"

"tak, ada lain... doa.."

"camne nak sedekah doa mi, kita tak nampak, orang yang kita nak bagi tu pun tak nampak, camne?" bising mulutnya sambil bangun dari pembaringan, agaknya dia rasa serius kot.

jadi saya pun ikut duduk disisi.

"gini...kalau kita ada banyak duit atau barang-barang, kita bolehlah bersedekah barang atau duit kita tu, tapi macam ummi kata tadi, kalau kita miskin, ada duit tapi tak cukup, ada barang pun nak guna sendiri pun tak juga cukup..so camne kita nak dapat pahala bersedekah, betul tak,?"

dia angguk tapi masih berkerut...

"jadi kita bersedekahlah dengan doa kita, contoh katakan kawan kita sakit... kia sedih tenguk dia, kita doakan dia, bacakan al'fatihah, sedekah kat kawan kita. mohon pada Allah semoga kawan kita cepat sembuh, jadi walau kita tak bagi bantuan dalam bentuk duit ke ubat ke.. kita dah dapat juga pahala sebab sedekahkan doa untuk dia"

"tapi pastu,kita dapat pahalalah ye, dia dapat apa mi? doa je ke?"

"ya kita dapat lebih dari pahala, dia pun dapat juga,doa tu kalau Allah makhbulkan, lebih cepatlah dia sembuh"

"oh... macam yang ummi selalu kata lepas solat baca Fatihah, sedekah pada nabi tu?"

"ya, tapi pada Rasulullah kita tak sedekah nak, kita hadiahkan kepada baginda, kerana rasulullah lebih tinggi kedudukan dia disisi Allah, baginda bukan terima sedekah, tapi kita beri hadiah Fatihan, ingat tak hadis Rasulullah yang kata kalau kita selawat apa kita dapat"

"oh yang nanti Allah hapuskan 10 dosa, pastu bagi 10 kebaikan, pastu angkat 10 darjat tu ya mi.. tapi darjat tu apa plak?

"ginilah darjat kita sambung malam esok boleh, dah kul 10.30 esok sekolah, tidur dulu, cukup malam ni"

"oklah..meh kita nak peluk ummi, muah..muah (di cium pipi ku kiri kanan) "

"muah." aku cium dahinya,.. ingat baca apa sebelum tido?

"ya mi,. bye"...

gitulah, bila bercerita bab bersedekah ni, panjang rasanya nak bercerita.. sebab sedekah ni paling senang bila kita sebut, bab bagi duit, bagi barang-barang, tu kira dah sedekah dah tu. Tak apalah juga, tapi masih banyak kesilapan yang kita buat semasa ingin menjayakan sedekah.

bersedekahlah kerana ia membuka pintu-pintu rezeki,menghapus dosa, menghalang bencana, membersihkan jiwa,jika tidak dengan hartamu,bersedekahlah dengan doamu... kerana ALLAH itu lebih tahu keikhlasan mu...

No comments: