SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: BENARKAH UJIAN ITU NIKMAT?

Wednesday, April 8, 2009

BENARKAH UJIAN ITU NIKMAT?

Assalamu'alaimu bwt....

telah lama saya ingin kembali menulis.
asalanya saya tidak terfikir pun nak menulis, tapi sejak pertama kali menghantar posting ke satu forum, disitulah saya mengasah bakat menulis.. lama dulu sekitar 2004, seronok rupanya bila kita dapat berbicara bisu begini dan disahut sambut orang yang tidak kita kenali rupa dan karektornya...

bertingkah idea atau pandangan itu biasa, hati tidak perlu menyimpan lembaran duka, atau terguris rasa, kerana kita semua punya hak untuk bersuara atau berbicara, cuma menjaga tatasusila bahasa dan adap sebagai makhluk berakal diberi Tuhan, itu yang utama...

Begitu seronoknya saya bila idea dan pandangan diterima, disapa mesra oleh teman maya yang tidak pernah bersua rupa, berjabat mesra. tapi hati tetap berbunga gembira dan bersyukur kerana mampu membantu walau hanya dari bait kata kata.. semangat dan harapan orang berbunga indah, semangat dan harapan saya juga bercambah cambah...

pun, hidup ini satu kembara yang penuh misteri, saatnya pula saya melalui lorong suram, pasti itu memerlukan tumpuan yang tinggi.. lalu, 'pensil' saya tumpul dan idea saya tinggal sejemput..
lama saya tidak mengasah jemari diatas keyboard.

"demi sesungguhnya akan kam uji kamu dengan suatu (cobaan), iaitu ketakutan,kelaparan, kekurangan harta, manusia dan buah2an. dan berilah khabar gembira kepada orang2 yang sabar atas cobaan itu" - al baqarah155

Ya, senang hati saya, munkin itu lah teguran Allah kepada kami, asbab DIA menyayangi maka diberikan peringatan kepada kita. syukur sangat- sangat, kalau dibiarnya kita terus tenggelam, nau'zubillah, biarlah sedikit ujian kecil ini menimpa, biarlah menangis sekejap untuk dunia, tapi dengan kesedihan itu rupanya satu isyarat untuk kita semakin merasai nikmatnya berbicara bersama sang 'Pencipta' Hari ini, walau lorong ujian ini masih jua saya lalui dan tempuhi, tapi kekuatan diri semakin berani, jiwa ini semakin terisi dengan semangat yang dititip Ilahi.

Hari ini, saya ingin kembali, mengisi ruang dan memberi peluang kepada diri, mensyukuri segala anugerah yang diberi, menikmati ujian yang semakin mendekatkan kami kepada Rabbul'Izatti

seindah warna pelangi, begitulah harapan kembara hidup kita nanti...

No comments: