SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: KITA ADALAH APA YANG KITA BACA

Tuesday, April 7, 2009

KITA ADALAH APA YANG KITA BACA


selalunya kalau ada kelapangan, tiap malam sebelum tidur saya akan bercerita dengan anak, kalau orang lain mungkin baca buku cerita omputih, tapi saya lebih suka pilih kisah kisah rasul atau sahabat, kisah haiwan yang beriman.

bukan tak suka baca buku 'far far away...' :D tapi bagi saya buku semacam itu sudah sangat banyak, sangat mudah didapati. kalau tak bacakan, dia sendiri pun sudah pasti boleh mendapatkannya. malah sekarang dia sendiri pun pandai mencari

Tapi kisah rasul dan berteraskan islam/agama, memang jarang kita buat sebagai santapan rohani anak anak. Tak pula saya maksudkan tak ada lansung ibuayah yang melakukannya, tapi rata rata dalam 10 mungkin 1.

Walhal sekarang banyak sudah penerbitan yang berteraskan islam.. jutaan terima kasih kepada Telaga Biru (terbaru SOLUSI sangat patut jadi bahan bacaan), Geleri Ilmu, ( ANIS /ASUH) Blue-T Publication (ANA-MUSLIM) Darul Nu'Man, Jasmin Enterprise Saba Islamic Media dan banyak lagi yg tak tersebut disini, atas usaha keras mereka untuk memartabatkan ISLAM dalam pembacaan.

Patutkan buku buku mereka sebaiknya menjadi salah satu buku wajib beli setiap bulan, alahai... kalau majalah untuk wanita, utk dapur, utk taman, utk sukan kita sanggup langgan setiap bulan, apasal ya.. payah benar nak langgan buku, majalah untuk akhirat setiap bulan, nak kata bacaan nye berat.. tak juga,., santai sangat membacanya..

Mungkin juga pasal minat.. ya.. kalau kita tak ada minat tentang bahan bacaan begini.. memang tak boleh nak buat apalah. pasal kita dah terlampau banyak sangat disogok keindahan dunia, keseronokkan yang rugi kalau dilepaskan..

Ni nak kena pula baca pasal.. halal haram, pasal mati, pasal dosa pahala.. fuh potong stim je...

Tapi itulah yang sebaiknya kita terapkan dalam rumah. Dulu samalah saya.. tiap bulan beli
majalah utk wanita.. dekor.. bila mengandung je.. minat saya berubah.. syukur, Allah bagi saya kesedaran, perlahan lahan saya merubah rutin dan minat, saya berhenti membeli majalah lalu beranjak kepada buku motivasi dan keagamaan, majalah pertama saya ANIS.. buku pertama saya Quran dengan terjemahan.. kalau dulu baca Quran B A C A je.. lah ni saya baca makna..

Bukankah Quran itu penawar dan penenang hati..mana-mana surah yang ada 'doa' didalamnya saya highlightkan, saya tandakan dengan post it note, berkaler-kaler, semakin lama saya semakin ketagih.. seronok.. betul betul seronok yang tidak boleh digambarkan kalau kita sendiri tidak merasakannya.

Cubalah, Insya'Allah, rakan-rakan akan faham, keseronokkan itu lebih dihayati jika kita berjaya , melembutkan hati kita dan membuka mata mengakui kesilapan diri...
seronoknya saya,..sungguh

kini keseronokkan ini ingin saya sambungkan kepada anak saya, saya mahu ia menjadi tradisi kami sekeluarga, memilih dan menapis bahan bacaan dan semaian ini haruslah saya mulakkan dari anak saya, supaya dia juga Insya'Allah, tahu membuat pilihan bacaannya bukan sekadar cinta dunia, akhirat itu lebih utama....

Saya rasa kita boleh cipta satu perpatah baru.. KITA ADALAH APA YANG KITA BACA...seperti sabda Rasulullah, jika kita berkawan dengan penjual minak wangi, kita jua tak secara lansung berbau harum, begitu juga kalau berkawan dengan si pencuri. Akhirnya kita akan menceburi juga profesion tak berakhlak itu.

Begitulah jua kalau kita memilih bacaan kita, kalau yang dipilih sekadar hiburan dunia, gosip artis, fesyen, cuba kita lihat orang itu, dia cenderong sebagaimana buku yang dibacanya, bila berbual, suka bercerita tentang artis, sok sek tu sok sek ni.. kalau fesyen pula.. asal tengahari waktu keluar makan, dia akan ke mall mencari potongan terbaru untuk dibeli memenuhi almari.

Ini bukan tuduhan melulu, KERANA SAYA DULU PUN BEGITU, hiss hisss.. malah saya pernah bekerja, dan punya teman-teman seperti ini, kengkadang tersenyum sumbing saya melihat sipolan sarat pulangnya dengan baju, kasut, pasu bunga, lampu, semua seperti yang terdapat dalam majalah keluaran terbaru yang mempromosikan 'indahnya dunia'. apatah lagi ada yang sempat

Belum ada yang boleh bawa balik taman-taman syurga, telaga kausar, pahala, berbag-bag... hihihi.. sebab benda ni semua tak dapat nak menghiasi fizikal secara zahir. lagipula tak nampak dek mata dan tak terasa benar nikmat kepuasan memilikinya dihati.

itu kalau majalah tentang fesyen terbaru, dekorasi terkini,.. paling menakutkan kalau yang bahan bacaannya berunsurkan 'blue'. semakit berkarat dan bernanahlah nafsu yang sentiasa diransang tapi tidak dapat dilempiaskan dengan betul, kalau dah kawin, ampun lagi. kalau yang bujang?, sebab itulah maksiat macam rumput tepi jalan,boleh terjadi dimana dan bila masa pun. sebab nafsu tidak dibendung, ditambah bula bahan prono yang menjadi santapan mata jiwa.

jadi kalau ingin terasa angin perubahan nya, ubahlah juga sediikit demi sedikit apa yang kita baca, bukan bererti ditinggalkan terus minat kita, tapi tambahlah jenis koleksi bacaan kita, sebab buku juga adalah sahabat baik kita yang boleh mempengaruhi sahsiah kita tanpa kita sedari..

Kalau kita tidak mulakan sampai bila kita tidak akan berubah, mulakanlah, sedikit-sedikit tapi istiqamah, Insya'Allah, sampai masanya, kita akan sedar kepentingan mencari akhirat akan mengatasi nikmat 'memakai' dunia yang sementara ini,.