SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: BERSEDEKAH? ATAU BUANG SAMPAH?

Wednesday, April 8, 2009

BERSEDEKAH? ATAU BUANG SAMPAH?


Sedekah? semua orang tahu pasal sedekah, juga ramai yang suka bersedekah, malah kengkadang tu.. sikit-sikit kita dengar "tak apa aku sedekah" sikit-sikit "alah kira sedekah jelah"..

Saya masih ingin bercerita tentang sedekah, asbab banyak kesilapan yang kita buat tanpa kita sedar, atau barangkalai sedar tapi ambil remeh...

Ada tikanya, kita tidak betul menghayati fadilat bersedekah, lalu bersedekahlah kita alah kadar, ada kalanya mungkin kita tidak berniat untuk menunjuk atau riak, tapi tanpa sengaja kita telah pun melakukannya. semoga Allah Swt membetulkan nawaitu kita dan mengampunkan dosa kita.
Ketika lain pula kita bersedekah barangan atau benda, kadangkala kita boleh lihat, samada kita benar berniat sedekah atau ingin membuang barang lama sebenarnya. asbab saya pernah melihat sedekah yang diberi tidak layak dipanggil sedekah, mungkin juga kita tidak sengaja, tapi sering yang menerima sedekah adalah orang yang tidak bernasib lebih baik dari kita, justeru mereka ini lebih sensetif dari biasa.,

andai ada yang bersedekah baju misalannya, biarlah yang diberikan itu masih boleh dipakai, bukan yang sudah seperti kain sal (buruk) kita kata kita bersedekah. Jangan dihina (secara tidak atau sengaja) perasaan mereka ini. betul mereka tidak mampu, tapi apakah kain koyak, terbakar kerana menggosok, zip rosak, tengkuk baju sudah berbulu, bertompok dengan kesan makanan, butang hilang, jahitan terbuka...kita kata sedekah??

kalau kita sendiri sudah tidak mahu memakainya apatah lagi orang lain.

kalau makanan pun begitu juga, berilah yang terbaik, yang mana ia 'lazat' ditekak kita, maka yang itu juga kita sedekahkan kepada orang, janganlah berkira nikmat, sedapnya hanya sampai ketengkorok, jatuh saje keperut ia tidak dikira apa lagi.

kalau buah berilah yang masih mengkal, jangan yang benyek dan berbau atau sudah berair, kalau lauk berilah isi bukan tulang atau yang dah nak basi.. beri sedekah ibarat kita memberi kepada diri sendiri, bagaimana istimewa layanan kita kepada diri kita, begitulah kepada 'saudara' kita, apatah lagi mereka yang dalam kekurangan.
mereka bukan tempat kita 'membuang sampah'. bersedekah bukan sekadar kerana nak bersedekah, nak pahala, tapi bersedekahlah dengan sifat Allah, Ar'Rahman dan Ar'Rahim yg Maha Pemurah, Maha Pengasih... bayangkan kalau kita dibuat orang seperti pap yang kita lakukan...tentu kita juga akan terasa

Ingatan kepada diri sendiri, andai kita ingin membuat kebaikan, biarlah kebaikan itu mengundang kepada kebaikan yang lain pula. seperti mata tangga, kita melangkah dari satu aras paling bawah membawa keatas, bukan seperti menuruni curam, yang kadangkala menyebabkan kita tersungkur sakit.

orang yang menerima sedekah akan berterima kasih kepada kita, lalu akan mendoakan kesejahteraan kita, doa orang yang susah ini seringkali tiada hijab doa mereka, Insya'Allah akan dimakbulkan. tidakkah kita inginkan tiap kebaikan yang kita buat sekali, tapi berganda berkali kali?

silapnya kita kadangkala, menyebabkan kita berdosa dan sipenerima juga berdosa.. manakan tidak, sudahlah benda yang buruk yang kononnya kita bersedekah, diterima oleh orang, mengecilkan hatinya lalu takkala mereka bersunggut tidak puashati, ibarat mereka tidak mensyukuri nikmat Allah beri, sedangkan sedekah itu juga sebahagian dari 'rezeki' mereka. kenapa kita boleh tergamak buat begitu? tak sengaja? berhati-hatilah.. jangan buat kita dan orang lain berdosa.


emmm... tak perlulah saya membebel panjang, kita semua cukup akal dan fikiran yang Allah bekalkan, terserah dan terpulanglah cara mana untuk kita mencapai redha Allah dalam hidup .

kalau kita menghayati bahawa setiap perbuatan itu ibadah, tentu kita berebut-rebut membuatnya dengan ikhlas. tapi bukan mudah untuk kita menghukum, saya juga tidak menyalah kan sesiapa, sekadar berbicara meluahkan rasa,tepuk dada tanya iman kita.
Jadi 'pause' sebentar nawaitu bersedekah, perhatilah betul-betul.. layakkah itu kita kata bersedekah atau sebenarnya kita hendak buang sampah...

No comments: