SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: SERBA TAK KENA

Tuesday, April 28, 2009

SERBA TAK KENA


Apa dah jadi ? serba serbi tak kena, sejak aku mula nak menulis semula.. aku rasa canggung sangat, rentak aku tah apa-apa, rasanya lagu aku tak kena dengan tempo, tak sedap lansung. Sejak aku letak 'pensil' aku dah tak pandai nak menulis, dulu pantang aku bercakap dengan diri aku.. "hari ni nak tulis apa yek?" idea akan datang untuk aku mulakan tajuk dan mulalah jari jemari aku mengatuk-ngatuk keyboard ini untuk menjadikan bait-bait ayat, bukanlah ayat puitis, tapi kiranya lancar jualah isi yang ingin diutarakan..

Tapi, sejak aku berdepan krisis hidup...mood menulis aku turun 100%. aku tak mampu lagi menyalakan mentol atas kepala ku.. puas aku cuba, tak juga menjadi.. aku cuba buat blog ini selepas blog aku yang asal 3 tahun dulu tidak aku jenguk-jenguk.. aku pun dah lupa kata laluan dan nickname yang aku gunakan..

Aku sangat bersyukur sebenarnya, dari mula aku menulis, suamilah yang paling beri galakan, dia selalu membebel, suruh aku mengasah bakat dengan betul, menulis, tulislah apa yang aku mahu, selagi aku mampu, mungkin aku boleh berdakwah dalam tulisan, atau melontarkan sedikit nasihat atau berkongsi pengalaman. berpuluh kali dia menggalakkan, aku tetap terbantut, tah apa lagi yang tak kena..

ya betul juga barangkali, ada lagi yang tidak lepas atau jelas dalam diri.. lalu aku masih tersangkut disini. Di daerah kelu dan keliru. Aku katakan pada diri, aku seorang yang positif dan ceria.. tapi aku tahu masih ada sesuatu yang menghijab hati.. ada kalanya aku merasakan satu ketenangan yang tidak bertepi.. apa punlah yang terjadi,ada ribut ke, ada orang marah ke, apa jelah yang tak kena pun, aku masih mampu tersenyum ceria..

Tapi hari ini, perasaan serba tak kena itu datang lagi, menerjah dan mengetuk-ngetuk pintu qalbu, ingin mengganggu dan menghuni sekeping daging tidak bertulang itu, yang nantinya mampu mempengaruhi sekujur jasad ini merasa resah dan gelisah..aku tepis perasaan itu, aku kuak jendela fitah ku sebagai hamba.. mungkin ada yang tidak sempurna, ada yang aku terleka dimana-mana..bukankah Allah sentiasa menjaga hambanya, jadi untuk apa aku melayani keresahan hati?
kala suami pulang dari masjid,salamnya kusambut tidak seceria biasa, "eh, apasal tebal kerut di wajah mi?" "entahlah, tapi hati tak berapa aman" " banyakkan zikrullah, kan Ummi selalu pesan gitu kat kami, Ummi sendiri buat tak ni?"..aku senyum kelat..."ya buat".. "tapi mungkin tak sampai kot mi?" " ya, mungkin juga"... bahuku ditepuk-tepuk suami, tapi aku tetap tidak terhibur sebagaimana selalu.
Benarlah agaknya telahan suami, aku cuma zikir dibibir, hati tidak terasa nikmatnya.. lalu aku akur, seusai menung dijendela, aku bangun ke bilik air..sejuk air paip itu, aku berwuduk, kali ini benar2 ada sentuhan, air mata ku mengalir dipipi.. aku tersentuh, betapa kerdilnya aku ini.
Tapi itulah dia...pabila kita diuji, itulah masa kita merapatkan diri, kita ada cara untuk menghilangkannya,bacalah Quran, bukankah Al Quran itu penawar kepada jiwa, carilah Allah, mengadulah kepadanya.. hanya itu yang aku lakukan, Alhamdulillah, jika aku ingin menangis atau tertawa, inilah tempat yang sebenarnya harus dituju.

Kepada suami dan anak yang sangat aku sayang dan cintai..
terima kasih kerana sentiasa berada disisi..
menyayangi dan mengasihi...
menerima dan memberi..
hanya kerana dia Rabbul'izati..