SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: IBU..AYAH SEMOGA SELAMAT SENTIASA

Friday, May 8, 2009

IBU..AYAH SEMOGA SELAMAT SENTIASA




ini gambar ibu dan ayah pergi haji.. (2004) hapi tul tenguk mereka, aku harap aku pun satu hari dapat ke Makkatul Muqaramah cam ibuayah,


Fuh tak lama lagi orang putih buat sambutan HARI IBU... kita orang melayu ni pun ikutlah 'SELAMAT HARI IBU'... apa jelah yang omputih buat tu, kita pasti ikut, jarang tak ikut...
tapi tak apalah benda baik, oklah boleh ikut, malah aku pun terikut-ikut, tak kisahlah, sebab bukan yang menyalahi sunnah, malah Rasulullah Saw pun mengingatkan kita agar hormat ibu 3x lebih banyak dari ayah, bukan bererti ayah tak perlu dihormati, tapi sebab ibulah yang seksa sejak dari mula kita tumpang rahim dia sampailah hari ini...
Aku ibu, aku ada ibu, ibu aku pun ada ibu dia lagi.. fu yoooo bestnya.. anak aku paling best, dia dapat berjumpa nenek dan moyang dia selain aku ummi nya. malah anak aku juga sibuk (konon nak suppries ummi dia) tapi kecoh aku dengar dia berbual dengan sepupu dia nak buat kad, beli bunga untuk bagi Ummi ... hehehe.
Aku anak sulong, ada 3 lagi adik bawah aku, BANGGANYA JADI AKU sangat bangga. sebab apa- apa hal aku dulu.. dari kecil jarak aku dengan adik no 2, 5 tahun, akulah permata berlian ibu dan ayah, hatta sampai sekarang apa-apa hal musti cari aku dulu.. tak kiralah, nak ngadu dengan aku, nak marah pun 'spray' kat aku, walau bukan salah aku, nak manja pun dengan aku, sakit pening pun aku, nak bejalan cari aku, nak buat apa keputusan pun bincang dengan aku, jadi mau tak bangga jadi aku. (syukur sebenarnya, ibuayah kita menghargai kita) bukan kata adik-adik aku tak leh pakai, sama gak, cuma mungkin kata orang tua-tua, dalam ramai anak camne pun ada seorang yang orang tua lebih senang / selesa atau untuk bawa ketepi tengah, mentelah pula aku anak sulong.
heheheh... aku tak pernah tunggu hari ibu baru nak sambut, bagi aku hari-hari lah hari ibu, hari ayah gak, sebab aku tahu perasaan seorang ibu, pasal aku pun ibu. dari kecil sampai sekarang aku dah biasakan salam dan cium tangan ayah ibu, tak payah tunggu hari raya baru nak minta maaf, bila aku rasa resah, bila aku rasa gelisah, selain 'berbual' dengan 'Tuan Empunya Dunia' aku akan cari ibuayah aku akan minta ampun maaf.. "ibu, ayah, ampunkan along ye, alg ada buat salah tak? kalau ada ampunkan tau.. nanti kalu tak kesian kat along".

Gitulah juga aku ajar anak aku, tiap-tiap hari sejak 8 thn dari kelahirannya kami akan ambil masa berpelukan dan ucapkan kata sayang dan maaf. sebab aku tau, kita tak pasti bila kali terakhir kita dapat berjumpa, bermaafan bersentuhan saling berkasih sayang sebab tiap detik yang berlalu menghampirkan kita kepada pintu terakhir didunia ini..

Justeru, aku akan sentiasa mengambil kesempatan, untuk berkata.. IBU ALONG SAYANG IBU TAU... AYAH ALONG SAYANG AYAH!

Ingat, kita kena kata (ucap/ ungkap) perkataan sayang tu, bukan buat atau tindakkan kita je menunjukkan kita sayang,. manusia ni perlu diberitahu, walau mereka tau dari tindakkan, tingkah laku, kita ambil berat dan sebagainya, tapi sebagai manusia, kita mahu mendengar pengakuan, lebih dalam menusuk hati, lebih berkesan, sebab tu BERITAHU, KATAKAN KITA SAYANG, KITA CINTA ATAU KASIH KEPADA YANG SEPATUTNYA, ibuayah, anak isteri,Ia akan lebih mengeratkan lagi hubungan dan perasaan serta emosi.
sebab tu, esok lusa nanti hari ibu, tapi aku hari-hari sambut hari ibu,..
ibu... ayahlah sekali,
tak terbalas pengorbanan kalian untuk membesarkan ku...
terima kasih atas setiap titik peluh dan air mata
terima kasih atas setiap rasa kasih dan cinta kalian,

walau along beli dunia ini untuk ibu dan ayah,
tidak sebesar hama pun dapat membalas jerit perih kalian terhadap kami..
TERIMA KASIH IBU, TERIMA KASIH AYAH, TERIMA KASIH YA ALLAH KERANA AKU MASIH ADA TEMPAT BERMANJA, DAH MASIH DAPAT BERKAT DOA DARI KEDUA ORANG TUA..
Ibu,.. ayah..
mereka tiada galang ganti..
jangan tunggu sampai mereka tiada lagi
waktu itu tak perlu lagi dikesali...

dari seorang teman, terima kasih, tak tau siapa sebenarnya yang gubah puisi lawak tapi sedih kat bawah ni..

apa2pun terima kasih kepada tuan yang empunya..
orang kata aku lahir dari perut mak..
(bukan org kata...memang betul)
Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak

kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak
Aku ada pasangan hidup sendiri....
Bila seronok, aku cari.......pasanganku
Bila sedih, aku cari......mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....mak
Bila somethings happy je ... Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak
Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wan g untuk mak? mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"... Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....

No comments: