SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: Bila Bukan Islam mengingatkan si Islam!!

Tuesday, May 24, 2011

Bila Bukan Islam mengingatkan si Islam!!

emmm mulanya malas nak komen, tapi tulah, betul, memang semakin lama. kita tinggal 'islam warisan' iaitu islam yang boleh diletakkan didalam kotak kaca. letak kat muzium. sebab kita tidak lagi 'memakai' agama dalam hidup.

ini yg pernah sy hadapi bbrp bulan dulu waktu berjumpa lawyer. dialog antara seorang bizman dan lawyer tu

BM :"so jum kita pergi makan, l belanja u"
LY :"boleh bos kat mana"
BM: "kat **** i teringin nak makan stik nampak sedap"
LY : "boleh bos. tapi i tak gerenti u, halal atau tidak. "
BZ: 'eh oklah tu i tenguk ramai orang melayu makan situ"


biz  man tu melayu namanya pun melayu tok tok
dan ly tu.. india....

alahai...

Jadi? nak salahkan siapa disini? salah kan bangsa asing yang dah tentu- tentu nak makan minum mereka maih sudu je tak kira halal atau haram, asal sedap semua sebat, atau bangsa MELAYU sendiri yang tak tahu jaga agama?

Sungguh memualkan bila tetiba ada pihak yang dapati ada restoran tu, kedai makan ni, kilang tu, organisasi ni, yang menyalut dan memeluk makanan mereka dgn selimut dan sel-sel babi kemudianya orang Islam (yang tak makan memang marahlah ) yang selamba badak makan nak marah!. Dari satu sisi memang kurang ajarlah mereka buat perkara tu. Tapi yang sebenarnya dari satu sisi yang lain, KITA YANG KURANG BELAJAR!.

KITA SENDIRI YG SUAP MAKANAN TU MASUK MULUT KEMUDIAN TERUS TELAN MELALUI TEKAK KITA.. bukan kena  sumbat secara paksa oleh pihak mereka. !!!

Jelas terang lagi berseluh, sebelum masuk mana - mana kedai, restoran, hotel, beli barang,.. kita tidak guna gerak hati, tidak guna gerak mata, tidak guna naruli agama. sebab tu semua kena block. tak nampak, yang kita guna gerak selera dan gerak lapar je..bila lapar selera terbuka, jadi apa yg nampak sedap terus ngap!!

Cuba sekali ni, sebelum pergi kedai nak makan, kita perhati, guna gerak hati... kalau hati rasa 'tak sedap je, tak syok, tak tertarik' tinggalkanlah.. guna gerak mata.. perhati dalam kedai, ada ke colok tersembunyi, ada ke logo halal, ada ke pekerja Islam yg betul2 islam, bukan islam tampal songkok dan sarung tudung je. camne nak kenal semua sama je.. ha tu lah pasal.. bab ni kena perhati pula dgn naluri (macam mata hati gak lah)... org yg betul benar Islamnya dgn islam tampal ni lain aura dia. lain tingkahnya..

Nak ku terangkan disini pun agak payah, dia perlukan latihan anda sendiri, anda belajarlah mengenal yg mana pasir yang mana manikam. bukan maniam!!!


4 comments:

tanzah said...

ye saya setuju dgn ummi, memang ramai yang main makan je. tak mau nak tenguk sekeliling, asal nampak orang pakai tudung duduk makan, kira dah 'halal'lah tu.

pastu bila dah termakan, atau sengaja pergi makan, marahlah pula. padahal sendiri yang duduk makan, sendiri yang bayar, bukan ada yang paksa pun.

Orang india cina ni, mereka makan apa saja. dah tentu2 tahu taukey nya india tau cina. kat situ dah boleh fikir, tentu barang2 yg dia ambil pun dari supplier bangsa dia. kalau ada ayam ke daging ke.. sah ke halal? mereka tak fikir ke sampai kesana?

Ummi minta izin share ye

Unknown said...

hmm.. entry ni 4 bulan yg lalu kan? tp br je jumpa blog ni.. huhu

yang last tu, ptotnye x perlu solat atas katil pn.. solat duduk masa atas kerusi pun xpe. :-)

PiDoT_OtAi said...

KIta semakin menuju kepada kepupusan agama.. agama sekadar pakaian luaran.. semoga Allah bagi kekuatan untuk terus istiqomah dalam beragama..

ajim_unbreakable said...

kalau aku jumpa la dgn pompuan melayu-islam cam kt video tadi, memang aku sembur je dia.. aku yg baca ni pulak yg sakit hati.