SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: Puji* Peluk*Penghargaan*Perhatian..

Monday, July 12, 2010

Puji* Peluk*Penghargaan*Perhatian..



Ya Allah, bagiMu segala puji, Engkau cahaya langit dan bumi serta apa yang ada didalamnya. BagiMu segala puji, Engkau yang mengurusi langit dan bumi, serta apa yang ada didalamnya........

begitulah... kita bersyukur dan memuji Zat Yang Agung... Allah Swt tuhan Yang Esa... yang menjadikan kita, mencipta keindahan dalam diri.. lalu memberikan kita pasangan dan teman, yang sesuai dan sekufu... sebagai pelengkap hidup. mengisi ruang kosong dan mengimbangi kekurangan dan kelebihan yang ada.

Pun begitu, ada tikanya, bahtera yang dilayari dilanda ribut, riak gelombang menolak-nolak bahtera kekiri dan kanan, teroleng-oleng menahan gelora. maka waktu itulah nakhoda dan anak buah harus sepakat dan bersama mencari jalan untuk menyelamatkan bahtera.

eemmm.. gitulah mukadimah nya.. hal lain tak bukan pasal suami dan isteri lah jua..Banyak dah petua menambah baik kualiti hubungan suami isteri.. tapi seperti biasalah, masalah tetap ada dan jalan keluar harus lah berbagai. Ada waktu, masalah tidak lah besar mana, tapi oleh kerana ia berlarutan memakan masa..isu kecil jadi besar dan seterusnya boleh sampai meruntuhkan masjid yang dibena.

Jadi, seboleh mungkin, cubalah dari awal, amalkan seberapa banyak petua dan cara memupuk dan membajai kasih sayang agar cinta sentiasa meningkat. bukan mendatar dan semakin menurun yang akhirnya terus.. terkubur.

so hari ini saya ingin kongsi kan petua Petua 8P, (dari Dato Siti Nurbayah)  dari ringkas saya panjangkan agar kita mendapat manfaat bersama,  semoga petua ini dapat memperbaiki dan menyuburkan semula cahaya cinta dalam rumahtangga kita...

1. PUJI
Suami - berilah pujian kepada isteri. tak kiralah untuk apa pun, walau sekadar dia buatkan air, urus rumah tangga, masak,. urus anak, potong rambut baru, tukar kereta baru... hihihi. ingat wanita itu makhluk emosi. Emosi sering ingin dibelai, kalau tak dengar suami dia puji, mulalah dia ingat suami dia dah tak sayang, cinta, kasih.. eh.. mengada-ngada tul kan. tapi itulah. puji sikit cukup janji ikhlas, tak payah meleret-leret.. nanti takut puji ada makna*.. hehehe..

Isteri - suami anda masih tetap seorang manusia. walau nampak tegas, tapi jauh disudut hati, mereka lah makhluk paling manja atas muka bumi, pening sikit je dah tumbang.. jadi pujilah usaha suami yang bekerja keras mencari rezeki, pujilah penampilan dia, pujilah hadiah atau pemberian dia* walau mungkin tak begitu sesuai test akaks...

kerana  pujian atau kata-kata yang baik dan indah adalah santapan jiwa. /emosi. hati jadi tenang dan lapang.. sepatah kata buya Hamka.. 'kata-kata yang baik akan melunakkan jiwa'. jadi apa ruginya memuji pasangan kita? sama-sama2 kita memupuk bahagia.

2.PELUK
Suami - peluklah isteri anda.. mula dari bangun tidur, hendak ketempat kerja, balik dari kerja, sedang dia memasak, sedang menontot bila-bila dan dimana saja* yang bersesuaianlah. pelukan yang biasa bukan bererti gairah untuk melakukan seks semata. pelukan akan menambah 'belaian' keatas kasih sayang yang kadang kala tidak sempat diucapkan dengan kata-kata. usahkan yang ringkas, jauh sekali yang panjang berbunga.. jadi pelukan akan meningkatkan sayang dan menenangkan jiwa si isteri yang lelah bertungkusl umus untuk anda dan keluarga.

Isteri - peluklah suami, tapi pastikan dia sedang selesa. kalau dia sedang serabut, usaplah belakangnya, belailah rambutnya.. usah banyak bunyi.. diamkan mulut dan senyum saja. bila lihat respon suami anda baik dan dia tersenyum, peluklah dia sebentar dan cukuplah.. itu penawar kepada ketegangan emosinya. mungkin dia banyak kerja di pejabat, stress dijalanan, atau ada biz deal yang serius. Jadi sokongan anda untuk emosinya bertenang sangat diperlukan dan dihargai.

Jadi peluklah pasangan anda. bukankah dia telah halal untuk dipeluk semahunya? emm.. kalau dilihat diluar sana, masa bercinta bukan sekadar berpelukan waktu berjalan. kalau boleh macam nak melekat. Bila sudah dapat dan sah halal, lain pula jadi nya.. apa magnet dah tak serasi ke?

3.PENGHARGAAN
Suami - belajar menghargai isteri.. bukan minta bag tangan RM40k hihihi.. emmm tapi kalau mampu sape tak mau.. hihii. sekadar coklat sekotak, bunga ros 3 kumtum, tudung (lah ni RM5 sehelai pun ada per), perfume.. eh ikut sesuai koceklah.. tapi berikan hadiah untuk isteri.. sesekali buatlah kejutan. tak yah tunggu hari jadi. ulang perkahwinan, sebulan sekali sudah memadai. Isteri walau kecil pemberian suami, besar ertinya.. sebab bukan pada barangan tapi pada ingatan anda..

Isteri- suami anda telah bertungkus lumus berusaha mencari rezeki. Maka itu berterima kasihlah kepadanya. berikan suami hadiah untuk menyatakan terima kasih anda.. tentu anda tahu selera suami, apa yang menjadi kegemaranya.. baju, kasut, mungkin alatan sukannya.. , kereta, rumah sebiji.. hehehe...apa saja.. paling sempoi pun.. tuliskan nota kecil dan selitkan dimana2 tempat yang mudah dia melihat.. mungkin di kocek seluarnya. dalam diarynya, dlm laptop nya.. ayat biasa tapi penuh makna.. "abg.. tq utk....,i luv u, i miss u, tq abg sebab jaga manja..." tak usahlah buat nota macam nak minta kerja.. nota simple yang boleh buat suami tersenyum dan teringatkan anda. sudah cukup bermakna.

yang naik pelik, masa tengah bercinta.. hari pertama kenal, petama kali dating, hari jadi dia, hari kucing dia beranak,  boleh pula ingat...siap beli bunga dan bawa buah hati pergi meraikan hari-hari yang dikatakan istimewa bebenor.. tapi bila dah jadi suami dan isteri. hari isteri pertama kali disahkan hamil pun tak ingat. hari pertama kali suami kena belajar masak, sebab kita dalam pantang pun tak ingat.. hihihi... jadi berikanlah sekecil penghargaan kepada pasangan anda walaupun sekadar terima kasih.

4.PERHATIAN

Suami - bab ini sering suami anggap remeh, bagi suami bila telah saja mengahwini isteri, bekerja mencari nafkah, menyediakan keperluan itu sudah lebih dari memberi kasih sayang dan perhatian. sedangkan bagi isteri.. dia memerlukan lebih dari itu. satu pernyataan yang diperlukan olehnya, lebih kepada kata-kata dan perhatian. melayan dia bercerita, bertanya apa saja hal berkaitan diri dan aktivitinya, melawan dia bersembang, atau lebih tepat berkomunikasi. apa saja BERKAITAN DIRINYA. jadi berikanlah perhatian., kalau boleh layan bola berjam.. layan isteri anda bersembang sekejap tentu tidak menjadi hal. perempuan....itulah dia...

Isteri - beri perhatian kepada suami anda. suami jarang menyatakan apa yang dia suka atau tidak. orang lelaki kurang bunyi, lebih kepada tindakkan. jadi sebagai isteri kita harus belajar memahami. tak perlu desak suami dengan itu ini. nanti bila dia rimas anda juga yang sakit hati. jaga keperluannya., walau sekadar membancuhkan air kesukaannya. perhatian bukan bererti anda harus cerewet itu dan ini.. sederhana dan sentiasa peka bila dia perlu dan bila dia mahu bersendiri. itu lebih bermakna

eemm.. masa bercinta, tahu pula memujuk rajuk pasangan. tahu ambil hati dan tahu apa kemahuan mereka. bila dah berumah tangga. semua dah dianggap 'terlalu biasa' jadi perhatian semakin kurang, bila ini terjadi dan pasangan anda terasa diabaikan.. anasir luar mudah menjadi virus dan merosakkan hubungan anda. jadi berhati-hatilah.

5.PERSEFAHAMAN
Suami - belajarlah memahami isteri anda. bagaimana dia bertungkus lumus mengurus rumahtangga sepanjang anda keluar bekerja. bukan mudah.. suami kalau keluar bekerja. balik selalunya dah tak ada nak kejar apa. duduk menyandar baca surat khabar, tunggu isteri buat air..kalau isteri surirumah, sampailah tengah malam mereka masih buat kerja. begitu juga kalau isteri sama-sama bekerja. Justeru suami, anda harus belajar dan pratikkan sikap memahami bebanan dan tugas isteri anda. baik kalau anda boleh membantu yang mana perlu.

Isteri - fahami keadaan suami. bertolak ansur dan bertimbang rasalah dengan suami anda. terutama jika suami anda jenis bekerja sendiri atau banyak keluar daerah. Usah diganggu ketika dia bekerja dengan panggilan tel bertanya itu ini. itu sangat merimaskan mereka. tunggu sehingga mereka yang menghubungi anda dan bercakap seringkas dan yang penting sahaja. bila pulangnya janganlah kita membentak atau mengadu itu ini. tunggulah ketika nya yang sesuai. beri ruang dan masa dia berehat dan menghilangkan ketegangan.

berilah ruang untuk pasangan memahami dan belajar mengenal diri kita, kelebihan dan kekurangan kita dan pasangan. kalau ini betul-betul boleh kita fahami, kita akan lebih tenang dan dapat bertolak ansur dalam banyak hal. tidak cepat melenting dan menyalahkan antara satu sama lain. kerana antara tahu dan faham..banyak bedanya.

6. PERGAULAN
Suami - bila bergaul pastikanlah anda tahu batasan dan kenal isteri anda sebelum anda mencipta masalah. mungkin bagi anda tiada apa-apa. tapi bagi isteri ia mendatangkan cemburu. Jadi demi keharmonian.  berhati-hati dengan tindakan anda. tidak dinafikan orang lelaki selalunya suka bergurau, tapi ada ketika gurauan anda bukan lagi lucu dimata isteri, jadi 'sendiri mau ingat'

Isteri - sebagai isteri, anda sendiri tahu apa yang patut atau tidak dalam pergaulan seharian. Apa sekali pun, bagaimana baik pun anda dengan rakan atau teman, baik wanita atau lelaki. DAHULUKAN HAK SUAMI. utamakan suami lebih dari teman anda, rakan anda. kerana suami itu lebih berhak keatas anda berbanding rakan taulan. jika suami tidak suka dan melarang anda bergaul atas sebab yang betul, lebih baik mengikut kata suami dari bertekak mempertahankan rakan dan mengguris hati suami..

sebagai makhluk sosial, kita perlukan teman taulan atau rakan karib. ada ketikanya kita lebih selesa mencurahkan segala yang terbuku dihati kepada sahabat baik berbanding kepada pasangan. semacam ada satu 'chemistry' yang menyebabkan hanya dengan sahabat, kita lebih lega..walaupun ada ketika nya mereka berlainan jantina dari kita.

Pun begitu, apabila kita telah berumahtangga, ada ruang waktu dan jarak yang harus kita cipta dan bina demi menghormati pasangan. ada baiknya juga perkenalkan sahabat baik anda kepada pasangan terutama jika mereka berlainan jantina, bagi mengelakkan salah faham dan fitnah. ada pasangan yang boleh menerima hal ini ada yang tidak, sebaiknya sebelum mendirikan rumahtangga anda berlaku jujur dan berterus terang.

jika diatas landasan yang betul dan nawaitu yang ikhlas, sering sahabat berlainan jantina dan keluarga mereka boleh juga menjadi sahabat baik pasangan kita dan ada yang sampai berbesan.....

tapi kalau dah tak disukai pasangan kita..pandai pandailah kita membataskan pergaulan, dan elakkan dari menjadikan itu sebagai isu timbulnya pergaduhan dalam rumahtangga dan akhirnya mencetus kepada keadaan lebih teruk.

7. PERCUTIAN
Suami - sesekali, bawalah isteri pergi bercuti.. hanya anda dan dia..
kembalikan nostalgia romantik anda bersama. walau keadaan sudah banyak berbeda. Anda dan pasangan perlukan suasana baru untuk menjana semula benih kasih sayang. tempat baru, mungkin akan mencetuskan 'rasa-rasa' cinta kasih yang lebih baik dari sebelumnya.. cas semula bateri kasih yang semakin malap. jangan sesekali dipandang remeh. usahakanlah..

Isteri - sesekali ikut dan berilah cadangan kepada suami untuk anda dan dia saja berduaan, bercuti bagi mengembalikan kenikmatan bersama. tapi perlu ingatlah. jangan minta yang bukan-bukan. kalau suami mampu sampai ke Melaka. jangan minta Mauritius. Agak-agaklah kak..buget suami kita. nanti bila minta tak dapat kita tarik muka pula. walhal kita bukan tidak tahu kemampuan pasangan. bila dia dah ajak tu..ikut je.. bukan tempat sangat yang meransang jiwa. kalau kita betul ikhlas, melaka pun leh jadi Maldives.

Kesimpulannya. sama merancang, sama bertolak ansur, sama bergembira dengan apa yang kita ada dan kita punya. kita bersyukur... Insya'allah.. DIA akan tambah lebih baik lagi.

8. PERMOHONAN
Suami - sebagai ketua keluarga anda adalah bertanggungjawab membimbing keluarga. jatuh bangun keluarga adalah ditangan anda. bagaimana anda ingin keadaan rumahtangga anda.. andalah yang tentukan dengan pertolongan Allah swt. maka itu mohonlah.. agar anda dan pasangan sentiasa dalam keadaan berkasih sayang, menghormati satu sama lain, beriman dan redha dengan apa saja rezeki, nikmat dan ujian dari Allah Swt.

Isteri - sebagai isteri, wajarlah kita berterima kasih kepada suami kerana sudi memilih kita dalam berpuluh senarai aweknya..hihihi.. berterima kasih bererti kita bersyukur. Justeru wajar kita memanjatkan permohonan dan berdoa kepada Allah Swt agar kita menjadi isteri yang sabar tenang dan tahu bersyukur dengan apa yang kita ada. mohon agar kita dan suami sentiasa dilimpahi Rahmat dan kasih sayang, memberi dan menerima kekurangan dan kelebihan dengan redha.

perlu diingat.. apabila saja anda sudi mengahwini pasangan anda. bererti anda bersetuju dengan pakej yang ada padanya. buruk, baik, terkurang, terlebih, perkara yang anda suka mahu pun benci ada pada diri anda dan pasangan.

Anda tidak boleh memilih atau menolak, nak yang best (ehek...) yang tak best buang.. dah anda pun sama je.. jadi.. terimalah pasangan anda seadanya. sama-sama berusaha memperbaiki diri. memberi yang terbaik dan menerima yang kurang dgn lapang dada.
semoga anda bahagia.. semoga kita semua bahagia..
KUNCI KEBAHAGIAAN RUMAH TANGGA YANG SEBENAR IALAH MENDEKATKAN DIRI DENGAN ALLAH.

APABILA SESEORANG INSAN MENGABAIKAN TANGGUNGJAWAB TERHADAP AGAMA, DIA AKAN MENGABAIKAN RUMAH TANGGA KERANA JIWA YANG KOSONG.

KETIKA KITA JAUH DARIPADA ALLAH, IBLIS YANG SUKA UMAT MANUSIA BERCERAI BERAI AKAN MENGHAMPIRI DAN MELALAIKAN KITA DARIPADA TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA,” ~ Siti Norbayah

eem,.. jom betulkan yang biasa dan BIASAKAN YANG BETUL
 

No comments: