SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: TUHAN.. kami tolak POLIGAMI!...

Monday, July 19, 2010

TUHAN.. kami tolak POLIGAMI!...

beginikah kita berterima kasih kepada ALLAH swt yang menjadikan kita.. dengan mengatakan TIDAK pada aturanNYA?

barangkali inilah kata-kata mereka ...(kata-kata/pandangan orang yang tidak beradab/ biadab dengan ALLAH)

" Allah tidak kah Engkau  kaji dulu tentang syariat poligami..kan ianya menyusahkan kaum perempuan..ALLAH kami tak mahu poligami!!! kenapa adakan poligami. Engkau tak tahukah perasaan kami.

Tuhan..syariat lain tak apa tapi bab poligami ni kami TOLAK.

Tuhan..kenapa adakan poligami? kan banyak rumahtangga kucar kacir kerana poligami ( sedangkan lebih ramai yg monogami kucar kacir kita tak kisah pun)

Apa pandangan anda pula? 

begitulah soalan yang diajukan seorang sahabat laman sembang. 
kenapa dan bagaimana jadi begini? kerana Naluri kewanitaan yang tamak kah?
kerana tidak Mahu berkongsi kasih dan kemewahan dunia kah?
atau kerana 'tahu' tapi tak 'didik' diri dengan syariat beragama?

Eroninya, bila sebut POLIGAMI hampir 90% wanita pasti marah dan bertindak menentangnya.. mungkin lebih 50% akan buat apa saja, apa saje, jumpa bomoh tak semenggah, pun ramai, air jampi, kemenyan, minyak senyongyong, mandi bunga, mandi 7 kolah.. tu ini, buat je.. ASALKAN... janji suami tetap tidak dapat bernikah baru, mungkin 40% sekadar berusaha dengan air mata dan doa.. dan 8% lagi adalah wanita yang, Insya'Allah, mampu menerimanya dengan baik walau pun hati terluka dan 2% lagi menerimanya dengan senang hati dah redha???**

** itu cuma statistik peribadi saya. tak ada kena mengena dengan jabatan agama, konseling nikah kawin, rujuk cerai. SEKADAR anggapan peribadi mengikut apa yang pernah terjumpa, terlibat, tertahu. Ragam dan emosi wanita yang mengalami masalah seperti ini sungguh goyah, ditahap impak maksima..rajuknya, air matanya, barannya, semua beriringan.

Berhadapan dengan mereka juga perlukan kesabaran yang tinggi, waktu ini, mereka bukan saja perlukan sokongan emosi semata, tapi juga suntikan spiritual.

YA.. SPIRITUAL.. AGAMA.. waktu inilah pendekatan agama yang betul sangat memain peranan, kerana salah cara mereka akan merasakan bahawa agama (Islam) tidak adil kepada wanita. Menindas dan menidakkan hak wanita..  walhal hakikat agama itu memelihara dan menjaga manusia dari berbuat maksiat. Pun kerana tidak faham dan tidak mahu menerima ketentuan Allah, maka mereka MENENTANG POLIGAMI

Ya’Allah!! Nauzubillah... kenapa harus jadi begini? (menentang poligami)????
Isu Poligami ni rasanya bukan disini  saja diperbincangkan dan tidak akan berhenti hingga dunia kiamat. Keadilan tidak akan dapat dibentuk untuk bersetuju 100% atas tiap individu, bergantung kepada kefahaman dan pengetahuan mereka terhadap hukum dan aturan Allah.

Banyak kali telah saya katakan poligami tidak boleh dibincang atas landasan emosi. Ia hukum dan peraturan Allah yang telah termaktub. Namun bahaya akal yang ditunggang emosi akan mengakibatkan kita tidak lansung peduli.

Amat sukar bagi manusia untuk mendidik akal, kerana bahayanya akal ini, ia bisa berubah-ubah  mengikut arah yang menunggangnya, jika nafsu, maka menjadi membuak-buak  rasa. Jika emosi, ia tidak keruan, jika iman ia akan tunduk dan lemah lembut.. waima mudah berkata tapi payah untuk melaksana, jadi hakikatnya suami bukan milik kita dia milik Sang Maha Pencipta..kita juga.. anak, harta... SEGALA-GALANYA..

pun kendati diri tidak semudah ungkapan bibir.

ramai kita gagal untuk melaksanakan amanah Allah bukan semata dalam bab poligami. tapi hampir saja semua aspek kehidupan..dan sahabat semua.. ada golongan manusia yang sudah mampu sampai kedaerah penyerahan kepada Allah, sebab itu bagi mereka poligami tidak lagi mendatangkan satu masalah..

Banyak pro dan kontra atas isu ini. Terpulang individu, hempedu bagi seseorang mungkin saja manis bagi yg lain. Kadangkala kita yang tidak berpoligami pula yg terlebih emosi. Orang yang dalam kapal poligami melayar bahtera mereka dengan tenang dan lapang dada.

sebaliknya kita pula yang rasa lemas, rimas, tak puashati, pelik, bersangka2 dan berbagai ragam mainan emosi..apa2 pun kita kena kembali menghayati perintah Allah dan status kita sebagai hamba yg merdeka.. kita diberi pilihan.. maka ikutlah jalan2 yang kita pilih.. semoga jalan2 itu masih lagi dibawah naungan Arash Allah yang agung..

CINTA Sama ada ia racun yang menggilakan kewarasan, atau ubat kepada si gila untuk kembali waras . Setinggi mana intelek seseorang, serendah mana taraf hidup seorang yang lain, kita berdepan dengan krisis yang satu ini ~ Abu Saif

Kita tidak diminta oleh Allah SWT untuk menjadi pengatur permainan tetapi hanya diminta oleh Allah SWT menjadi pemain yang terbaik.Tiada seorang pun terlepas daripada masalah di dalam hidup ini. Kita sentiasa mempunyai masalah kerana masalahlah yang membuatkan kita terus hidup dengan baik. Kita belajar banyak erti kehidupan daripada masalah yang kita miliki.Masalah merupakan satu desakan di dalam permainan kita di dunia ini. Maka jadilah pemain yang terbaik namun jangan sesekali meletakkan permainan ini di jiwa kita. Cukup sekadar mengenggamnya di tangan. ~ Fuad Latif

Dalam hukum nikah itu kita kenal ada lima kategori, wajib, sunnah, mubah, makruh dan haram, apakah ini juga berlaku dalam hukum poligami ?

sebenarnya Qur’an bukan mendorong untuk menikah lebih dari satu menjadi dua, tiga dan empat. Tetapi dari poligami yang disuruh memaksimumkan menjadi empat. Dan empat pun disaratkan berbuat adil, kalau tidak boleh ya cukup satu. malah adil dalam hal ini bukanlah sekadar dari sistem giliran atau harta benda dan kasih sayang. adil dalam islam ialah mengikut keperluan. kalau isteri tua ada anak dan suami telah memberi dia sebiji rumah bungalow 6 bilik kemudian isteri kedua yang baru dikahwininya cuma ada satu anak dan dia disediakan rumah teres 3 bilik itu adil kerana keperluan isteri pertama itu lebih dari isteri kedua. tapi kalau mata kasar kita itu sudah tidak adil dan berat sebelah.
kalau isteri ketiga sakit dan dia disediakan pembantu itu adil kerana dia tidak mampu mengurus diri..

kita sering guna akal dengan emosi. mari kita berlapang dada, guna akal dengan iman dihati.... Setiap hal yang menyakitkan tidak selalu bererti buruk, bila dijubahi dengan iman dan takwa secara positif malah akan membawa kebaikan.

poligami malah mampu jadi ladang amal yang menjanjikan pahala berlimpah
melatih diri bersabar, melatih diri ikhlas, melatih diri membuang segala penyakit nafsu, dengki, iri hati, benci, dendam, dll.. membentuk diri kehambaan, mendekatkan diri pada Tuhan

menyedihkan sekali....Kita sudah kehilangan prasangka baik terhadap Allah. Allah tidak akan membuat aturan yang tidak ada manfaatnya. Aturan yang tidak kita pahami saat ini, mungkin memang tidak pada masa ini tapi untuk masa jauh di depan kita.

tiada ada apa yang harus direbutkan. hakikat hidup ini nikmatnya hanya sekelip mata.
segalanya bukan milik kita... suami anak harta kemewahan, kedudukan segala2nya hak DIA, kita diberi pinjam sahaja. yang sering buat kita sakit hati dan jiwa bila kita merasa semua itu 'hak' kita. atas usaha kita, atas daya kita, tapi kita terlupa kalau tidak dengan izin dari NYA.
'lepaskan' semua kembali kepada Allah, Insya'allah jika kita diuji jika kita dicuba.. kita akan lebih sabar kerana kita tahu, kita tidak boleh mengatasi peraturan yang DIA tetapkan untuk kita..

namun.. Allah juga sangat sayang akan hamba-hambaNYA.. kepada sesiapa yang rasanya tidak mampu dan tidak dapat bertahan dalam kehidupan berpoligami.. juga ada jalan keluar. penceraian.. walau ia dibenci Allah, ia adalah halal, dari wanita atau isteri itu menangung dosa lebih baik dia minta dilepaskan. bolehlah dia membena hidup baru dan dekatkan diri dengan Allah. itu lebih baik...

jadi.. kesimpulan yang tidak mudah untuk dibuat.. terpulang kepada diri individu itu sendiri.. cara dia untuk berhadapan dgn masalah ini atau mengatasi masalah ini bergantung kepada kekuatan dan kefahamannya.. antara dia dengan suami/ isteri dan paling utama antara dia dengan Sang Maha Pencintanya ~ ALLAH...

wallahu'alam

p/s : yang demikian ini adalah pendapat peribadi ummi semata, tidak mewakili mana-mana wanita atau individu, anda semua berhak keatas diri dan kehidupan anda dan bebas memberi pendapat dan pandangan.

Pun jangan sesekali kita bersangka buruk kepada Allah (yang mengaturkan ujian ini) juga kepada Manusia (yang juga dengan izin Allah) membuat kita merasa derita. kerana penderitaan itu adalah juga salah satu jalan agar kita dekat.. lebih dekat dan memeluk ALLAH dengan qalbu.. yang berserah dan bertawakal hanya kepada NYA dalam setiap urusan kehidupan hinggalah membawa kita kepada 'kepulangan' yang abadi...

No comments: