SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: Tekan Saja Handphone tu, tak payah buat-buat kyusuk

Tuesday, July 13, 2010

Tekan Saja Handphone tu, tak payah buat-buat kyusuk



"If that is Jesus, tell him that we're talking to his Father at this moment!"
Itu kata sindiran seorang paderi kepada salah seorang ahli 'jemaah'nya, tatkala kedengaran deringan telefon bimbit ketika beliau sedang menyampaikan sermon (khutbah) di dalam sebuah gereja. Maksud beliau, walau Jesus yang membuat panggilan sekalipun, ianya tidak sepenting apa yang sedang dilakukan ketika itu.

Masalah yang sama juga sering dihadapi oleh kita umat Islam. Kerapkali terdengar nada deringan yang berbagai irama ketika umat Islam sedang menunaikan solat di masjid.

Kalau ringtone selawat, zikir atau seumpamanya pun masih dikira sebagai gangguan kepada jemaah, apatah lagi nada dering yang diambil dari lagu-lagu popular! Memang boleh hilang khusyuk.

Persoalan yang seringkali bermain di fikiran individu berkenaan, ialah "mana boleh bergerak (untuk matikan handphone), nanti batal solat!"

Heh. Takut batal solat ya? Tapi tak takut pula mengganggu solat jemaah yang lain.

Menurut fiqh dalam mazhab Syafi'i, sebarang pergerakan yang besar melebihi tiga kali pergerakan berturut-turut, akan menyebabkan solat terbatal. Bagaimanapun, pergerakan sendi jari jemari tidak dikira sebagai pergerakan anggota besar.

Sebagai contoh, jika seseorang menghidapi penyakit selsema, dibenarkan untuk mengeluarkan sapu tangan (atau tisu) dari saku dan mengelap hidung yang berair (dan kemudian menyimpan tisu itu ke dalam saku kembali). Hukum melakukannya adalah wajib, kerana membiarkan hingus jatuh mencemari ruang solat adalah haram (ada sesetengah pendapat yang lain mengatakan makruh).

Mengapa? Kerana hingus yang jatuh menitis ke lantai (atau permaidani) masjid akan mengganggu jemaah yang lain. Belum lagi diperkatakan tentang jangkitan kuman. Bukan makruh lagi jika perkara ini diambil kira, sememangnya HARAM.

Maka, dengan mengambil hukum secara qiyas, hukum mematikan telefon (atau sekurang-kurangnya menghentikan deringan ketika jemaah sedang solat), juga hukumnya WAJIB.

HARAM jika membiarkan telefon terus berdering kerana ianya pasti MENGGANGGU jemaah yang sedang solat.

Jadi, hanya individu yang jahil tentang fiqh sahaja yang akan terus membatukan diri, membiarkan irama nada dering itu berterusan membingitkan ruang solat. Harap kita tidak termasuk dalam golongan itu.

Andai sekiranya pergerakan mematikan telefon itu membatalkan solat anda sekalipun, itu masih ringan jika dibandingkan hukum mengganggu seluruh jemaah yang sedang berhempas pulas untuk khusyuk. Larat ke nak tanggung?

p/s- beberapa hari yang lepas, dalam rakaat pertama kat surau pasaraya, tiba-tiba ada handphone berbunyi..aku betul-betul tak tahan..aku batalkan solat, dan sound je ke arah bunyi handphone tu.. "TEKAN SAJALAH HANDPHONE TU, TAK PAYAH PURA-PURA KHUSYUK!!"

Astaghfirullahal-Azim...semoga Allah mengampuni segala dosa kita semua.





terima kasih is-haque atas artikel ini.


BENARLAH.. !!!

saya setuju... bukan setakat HP sebenarnya..TAPI LEBIH KEPADA MENTALITI.. asbab, kalau dah tau nak solat.. kenapa tidak tutup dulu, atau silent mood.. apa sangatlah terlepas satu dua call. kot ia tunggu biz call., awek call, pakwe call, apa saja.. ia tidak sepatutnya mengatasi waktu kita mengadap yang tak sampai pun 10 min.

itu ada gak lagi hp.. dah tentu yang buat panggilan tu tak nampak.. org yg dihubungi tengah wat apa...

paling menyakitkan hati bilamana (kes surau perempuan dlm pasaraya juga sebagai cth).. kita hendak solat.. sudahlah tempat sempit, tak tau samada dah solat, tak boleh solat atau apa saja.. tapi duduk berlonggok, yang paling sakit jiwa.. berbual dgn kuat, ketawa cerita pula.. pasal gossip artis. pasal fesyen.pasal hal rumahtangga. tambah jiwa kacau. nak tegur..ah.. lemahnya aku.. tak mampu.. yg boleh, aku berganjak cari tempat jauh sikit.. atau teruskan aje solat.. yg hanya Dia je tau kualiti solat ku dimana...

jadi kalau ada hati nak masuk bilik solat...nak solat... betullah tu.. TOLONGLAH TUTUP HP ANDA SEBENTAR CUMA..

No comments: