SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: SEMUA... Ada SEBAB dan GUNANYA

Friday, July 16, 2010

SEMUA... Ada SEBAB dan GUNANYA



Kereta anda kotor disebabkan oleh debu yang melekat. Anda terpaksa membasuhnya lagi walhal baru dua minggu lepas anda membasuhnya. Katakan anda menghantar kereta anda ke kedai untuk membasuhnya. Tak kiralah kedai yang bagaimana samada yang serba-serbi elektronik atau basuhan biasa yang dilakukan oleh empat atau lima orang sekali gus.

Cuba renungi barang sebentar... rupanya debu pun membawa rahmat kepada kita sebagai makhlukNya.Apa tidaknya... disebabkan debu yang melekat pada kereta kita maka ramai yang boleh mencari rezeki kerananya. Berapa banyak keluarga yang berjaya disuap hasil dari rezeki membasuh kereta tadi. Itu belum kita lihat secara menyeluruh lagi bagaimana kilang-kilang menghasilkan sabun, berus, pam, hos dan bermacam-macam alatan yang berkaitan.

Rupanya ciptaan Allah meliputi segenap segi. Apa yang kita rasa keburukan pada kita sebenarnya mendatangkan kebaikan yang sangat banyak kepada orang lain. SubhanaAllah, Maha Suci Allah...
 
Jadi, belajarlah sentiasa bersyukur, bersyukur lah,.. dengan apa yang kita ada. Jangan kita suka bersunggut, serba serbi tak pernahnya yang kena. Ada sajelah yang terkehel. Walhal, nak tahan sehelai rambut dari jangan gugur pun tak mampu.

Maka itu, berterima kasihlah kepada ALLAH yang Maha Tahu, apa yang kita perlu lebih dari apa yang kita Mahu, di datangkan NYA masalah, supaya kita sedar, kita masih ada dia untuk bergantung dan meminta pertolongan.

Jadi 'U-turn' hati kita kejalan -jalan Allah..Insya'allah, kita akan melihat banyak kebaikan dan hikmah atas setiap dari kejadian oleh NYA..


No comments: