SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: Bila MALAIKAT KECIL ku berbicara...

Monday, June 7, 2010

Bila MALAIKAT KECIL ku berbicara...

 Ada ketika..kita menganggap anak kecil.. ya sekadar anak kecil.. tahunya bermain .. berseronok, letih berehat. sakit atau bergaduh menangis.. Ada waktu.. kita sering menyangka.. mereka tidak 'pandai' tentang rasa dan perasaan. mereka tidak peka dan tiada ehsan. tapi bila sesekali kita dikejutkan dengan cara mereka.. kita pasti tersentak.. itulah pengajaran dalam kehidupan..


**********
Isteriku berkata kepada aku yang sedang baca surat khabar, "berapa lama lagi kamu akan baca surat khabar tu, bang? Meh sini.Tengok anak perempuan abg yg tersayang ini tak mau mkn."

Aku letak srt khabar dan melihat anak perempuanku satu2nya, namanya Sindu, nampak ketakutan dan air matanya mengalir. Di depannya ada semangkuk nasi berisi nasi susu masam (nasi khas India /curd rice).Sindu anak yang manis dan pintar dan tidak suka makan curd rice ini. Ibu dan isteriku masih kuno, mereka percaya sekali kalau makan curd rice ada "cooling effect". Aku mengambil mangkuk dan berkata, "Sindu sayang, demi ayah, maukah kamu makan beberapa sudu curd rice ini? Kalau tidak ,nanti mak akan marah pada ayah."


Aku dapat mendapat cubitan dibelakang punggungku oleh isteriku. Tangis Sindu reda dan dia menyapu air mata dengan tangannya dan berkata, "boleh ayah, aku akan makan curd rice ini, tidak hanya beberapa sudu, tapi semuanya akan aku habiskan, tapi dengan satu syarat.."

Aku agak ragu2 sejenak... ".aku..akan minta sesuatu pada ayah bila aku habiskan semua nasinya. Apakah ayah mau berjanji memenuhi permintaanku? "

Aku menjawab, "Oh pasti sayang".

Sindu tanya sekali lagi, "betul ayah?"

"Yah pasti.." sambil menggenggam tangan anakku dengan lembut sebagai tanda setuju.

Sindu juga mendesak ibunya untuk berjanji perkara yang sama, isteriku menepuk tangan Sindu yang merengek sambil berkata tanpa emosi, "janji" kata isteriku.

Aku sedikit risau dan berkata: "Sindu jangan minta komputer atau barang2 lain yang mahal ya, kerana ayah tak punya wang sekarang."

Sindu menjawab, "jangan risau, Sindu tidak akan minta barang2 mahal ."

Kemudian Sindu dengan perlahan-lahan dan kelihatannya sangat menderita ketika dia bertekad menghabiskan semua nasi susu masam itu. Dalam hatiku aku marah sama isteri dan ibuku yang memaksa Sindu untuk makan sesuatu yang tidak disukainya. Setelah Sindu dapat menghabiskan segala penderitaannya dia mendekatiku dengan mata penuh harapan agar (aku ,isteriku dan juga ibuku) memandangnya.

Ternyata Sindu mau kepalanya dibotakkan pada hari Minggu.

Isteriku spontan berkata, "permintaan Gila, anak perempuan dibotakan, tidak mungkin!"

Juga ibuku mengerutkan dahinya, "Jangan terjadi dalam keluarga kita, dia terlalu banyak menonton TV. Dan program2 TV itu sudah merosak kebudayaan kita."

Aku cuba membujuk: "Sindu kenapa kamu tidak minta benda yang lain ? Kami semua akan sedih melihatmu botak."

Tapi Sindu tetap dengan pilihannya, "tak mau ayah, Sindu tak mau benda lain," kata Sindu.

Aku cuba memohon kepada Sindu, "tolonglah kenapa kamu tidak mencuba untuk mengerti perasaan kami.?"

Sindu dengan menangis berkata, "Ayah sudah melihat bagaimana menderitanya aku menghabiskan nasi susu masam itu. Dan ayah sudah berjanji untuk memenuhi permintaan aku. Kenapa sekarang ayah mau menarik balik janji ayah sendiri? Bukankah ayah sudah mengajarkan pelajaran moral, bahawa kita harus memenuhi janji kita terhadap seseorang walau apapun yang terjadi seperti Raja Harishchandra (raja India jaman dahulu kala ) untuk memenuhi janjinya, raja rela memberikan tahta, kekuasaannya, bahkan nyawa anaknya sendiri." Sekarang aku hanya mau ayah untuk memenuhi permintaan anakku, "Janji kita harus ditepati."

Dengan rasa sedih yg teramat, aku menganggukan kepala tanda setuju.

Secara serentak isteri dan ibuku berkata, "apakah kau sudah gila?"

"Tidak," jawabku. "Kalau kita tidak menetapi janji, dia tidak akan pernah belajar bagaimana untuk menunaikan janji yg dibuat."

"Sindu permintaanmu akan kami penuhi."

Dengan kepala botak, wajah Sindu nampak lain dan matanya besar. Hari Isnin aku menghantarnya ke sekolah, sekilas aku melihat Sindu botak berjalan ke kelasnya dan melambaikan tangan kepadaku. Sambil tersenyum aku membalas lambaian tangannya.

Tiba2 seorang kanak-kanak lelaki keluar dari kereta sambil berteriak, "Sindu tolong tunggu saya." Yang mengejutkanku ternyata kepala kanak-kanak tu botak juga, aku berfikir mungkin "botak" trend zaman sekarang.

Tanpa memperkenalkan dirinya, seorang wanita keluar dari kereta dan berkata, "anak anda, Sindu benar2 hebat. Anak lelaki yang jalan bersama-sama dia sekarang, Harish adalah anak saya, dia menderita leukemia."

Wanita itu berhenti berkata-kata, sejenak aku melihat air matanya mulai meleleh dipipinya " Bulan lalu Harish tidak masuk sekolah,kerana kimoterapi dan kepalanya menjadi botak, jadi dia tidak mau pergi kesekolah takut diejek oleh teman2 sekelasnya.

Minggu lalu Sindu datang ke rumah dan berjanji kepada anak saya untuk mengatasi ejekan yang mungkin terjadi.

Saya betul2 tidak sangka kalau Sindu mau mengorbankan rambutnya yang indah untuk anakku Harish. Encik dan isteri pasti akan diberkati Tuhan kerana mempunyai anak perempuan yang berhati mulia."

Aku berdiri terpaku dan tidak terasa air mataku meleleh. Malaikat kecilku itu mengajarkanku tentang erti sebuah kasih dan persahabatan.


Moral : ambillah waktu.. kita belajar menyelam dengan mendalam.. isi hati dan perasaan, walau seorang anak kecil. kerana ada tikanya.. bicara anak kecil ibarat 'bicara Tuhan' yang menyedarkan dan mengingatkan kita ada sesuatu, ada perkara, ada kerja.. yang tidak selesai. belum beres. tidak usai.. ada yang harus diberi perhatian,. pengajaran dan peringatan....

~Ummi Nur Jannah~



No comments: