SCM player skins UJIAN ITU NIKMAT: Bila sikecilku bertanya : Ummi, kita masih suami isteri ke disyurga?

Monday, June 21, 2010

Bila sikecilku bertanya : Ummi, kita masih suami isteri ke disyurga?


Anak dara ku memang advance, kadangkala aku rasa bukan bercakap dgn kanak2 seusianya.. pernah satu ketika waktu itu umurnya 4 tahun, sudah menjadi rutin samada aku atau suami akan menemani dan bercerita kepadanya sebelum tidur. Hari itu papanya berceritakan kisah ‘Sang kancil dan Buaya’. Jannatul mendengar dengan tekun sambil sesekali bertanya itu dan ini. Hinggalah pada peringkat cerita “kemudian sang kancil pun melompat keatas buaya dan mengira..satu dua tiga lekuk, jantan betina kena ketuk”..
“emm.. tapi kan papa, kenapa ye, buaya tu tak marah kena ketuk kepala. Kalau kita tentu kita marah orang ketuk kepala kita. Buaya tu kenapa diam je, dia boleh gigit kancil tu kan?”..
peh.. tergamam papanya sambil terus mencium sikecil, “ha ah ye, papa pun tak pernah terfikir, mari kita tanya ummi”..
“erk. .. ummi rasakan dah ada perjanjian kot, kancil nak kira berapa ekor buaya ada dlm sungai, jadi buaya kena duduk diam2, lagi pun tu cara kancil kira,. Bukan macam kita 1,2,3 camtu”
“oh, gitu ke? Lain pulak yek, kita kira 1,2,3 or one, two, three, kan mi”
“ye sayang” …

Bila dia tidur kami duduk berdua sambil tertawa.. betul juga. Seingat kami sejak dari kecil tak pernah nak soal pun bila kita dihidangkan cerita2 yang tak masuk akal.. berbanding anak2 sekarang..

Banyak lagi persoalan si dara 9thn ini, tapi yg terbaru membuatkan aku tersenyum dan berfikir. Satu hari, kebetulan dia menontot filem Ayat-ayat Cinta. aku dipaksanya duduk meneman, macam biasa, mulut keciknya becuk bertanya tu ini.. sampai pada satu babak,.. bila siisteri memberi izin suami nya berkawin dengan wanita yang sedang nazak.. aku tenguk Jannatul mengesat mata..

”eh, awak menangis ke?”
“emm.. yelah ummi”
“tapi kenapa, apa yang sedih ni? Jannatul faham ke apa dah jadi tu?”
“ ha ah..sedihlah sebab dia bagi suami dia kawin lain”
“Sedih tapi kenapa? Ummi tak rasa sedih pun, apa yg awak faham pasal cerita ni?” aku saje memancing dia bercerita, aku nak lihat sejauh mana fahamnya..
“mi, dia korbankan cinta dia utk suami dia, sedihlah, kan dia pun menangis tu, sebab masa suami dia kata dia cintakan perempuan lain tu, dia terasa, kan dia lari keluar tu”
“erk.. betul berkorban, jadi.. kenapa pulak awak yang menangis?”
“alah mi ni, sebab dia nak pahalalah, sebab tu dia bekorban, kan macam suami dia tu masuk penjara pun dia bekorban, kan sama macam cerita nabi Yusuf tu kan. Kena fitnah”
“ok..lagi kenapa ?”
“yelah, kata ummi kalau kita bekorban kerana Allah, kita dapat pahala banyak, Allah sayang, tu dia nak pahala lah tu”
“oh.. betul tu, so agak2 kalau ummi pun bekorban sebab nak pahala, ummi nak dapat payung emas, kalau bagi papa kawin lagi ok tak”
“Ummi!!! Tu tak boleh, kita dera mak tiri kita nanti”
“ha! Jangan berdosa, taklah, ummi gurau je”
tapi mi.. nak tanya, kalau kita dah mati, kita masih suami isteri ke nanti kalau kat syurga, boleh tak kita semua duduk sama2, ummi, papa,kita?”

Oh... anak ku.. jauhnya layangan jiwa mu..

“ye sayang,.. kalau kita doa pada Allah, kita inginkan keluarga kita sama2 semula, Insya Allah.. “.. aku pun bercerita kepadanya sampai dia tertidur...

Aku teringat usrah aku dulu.. tentang hal ini..

1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.

Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga.

Rasullullah SAW bersabda ‘ Tiada si bujang di dalam syurga’ (Muslim).

Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.

2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga.

Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan serorang daripada lelaki yang masuk syurga.


4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.

Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.

6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya.

Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga.

Rasullullah SAW bersabda.. ‘wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir.

Ya Allah...luasnya nikmat yang Engkau sediakan buat hamba2Mu yang beriman.. tidak ada siapa pun diantara kita yang tidak akan mengecap pemberian Nya...

No comments: